همدان- پتانسیل گردشگری و کشاورزی همدان به فعلیت نمی رسند چراکه قربانی نبود بازاریابی شبکه ای شده اند در حالی که بازاریابی شبکه ای با خود اشتغال، صادرات و توسعه پایدار را به ارمغان می آورد.
بازار؛ گروه استان ها: استان همدان نه تنها در دل خود قابلیت های بسیاری در عرصه کشاورزی دارد بلکه به همین واسطه می تواند در زمینه گردشگری روستایی و کشاورزی نیز گام بردارد ضمن اینکه از سویی قابلیت هایی آمیخته به گردشگری در این استان بسیار است.
وجود کوهستان الوند، غارعلیصدر، روستاهای هدف گردشگری و غیره همه و همه می تواند در ارتقای این استان در عرصه گردشگری و اقتصاد نقش آفرین باشند؛ اما اینکه در این عرصه چه گام هایی در استان همدان برداشته شده تا بتوان این قابلیت های بالقوه را به فعلیت رساند و دستاوردهای آن را عرصه اقتصادی شاهد بود جای سوال دارد؟
در این عرصه تدوین یک برنامه مناسب در حوزه کشاورزی و البته گردشگری به عنوان دو پتانسیل خاص همدان، اهمیت دارد؛ یعنی به نوعی در ابتدا بتوان موقعیت های استان را در این عرصه ها معرفی و در کنار آن عوامل موثر بر توسعه آن ها را مورد بررسی قرار داد.
دقیق که می شویم به این واقعیت می رسیم که از کسب و کارهای جدیدی که در چند سال اخیر رشد قابل توجه و افزونی داشته بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی است.